مدیر محصول کیست و چه وظایفی دارد؟

احتمالا در سالهای اخیر در سازمان ها و استارت اپ ها عنوان شغلی جدیدی را با عنوان مدیر محصول شنیده اید. شاید فکر کرده اید که مدیر محصول با مدیر بازرگانی یا مدیر پروژه یکسان است. در این مقاله می خواهیم با سمت مدیر محصول و وظایف آن آشنا شویم.

مدیر محصول کیست؟

مدیر محصول(product manager) فردی است که وظیفه نظارت و جهت دهی را در راستای تولید محصول از بالاترین سطوح مدیریت اجرایی تا تیم‌های توسعه و پیاده‌سازی  برعهده دارد و  به طور منظم و مرحله به مرحله راهبردهای مختلف را طراحی می کند تا در نهایت یک محصول یا خدمت، تولید و به دست مشتری یا مخاطب برسد.

وظایف مدیر محصول چیست؟

به طور کلی وظیفه مدیریت  محصول عبارت است از تعیین نیازسنجی مشتریان برای رفع چالش های آنها که شامل پیش بینی و بررسی محصول در مرحله ایده یابی و طراحی محصول است، تحلیل شرایط بازار و آمادگی برای ورود محصول، تعیین نقشه و استراتژی تولید محصول، طراحی محصول، ارتباط با سایر اعضای تیم برنامه ریزی و تولید برای ساخت و ارائه محصول و در نهایت بازاریابی و پیاده سازی بخش فروش محصول.

در مراحل بعدی پس از ارائه محصول وظیفه ارتباط با مشتری، تبلیغات، رفع ایرادات محصول و توسعه محصول و قیمت گذاری را برعهده دارد.

مدیر محصول کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیریت محصول می تواند مدیریت انواع محصولات ملموس مانند موبایل یا غیر ملموس مانند خدمات و اطلاعات مثل خدمات مالی یا بیمه را برعهده داشته باشد .

در نهایت عنوان کاری مدیریت محصول به خاطر رفع پیچیدگی تولید یک محصول در کسب و کار و مدیریت و سازماندهی آن به وجود آمد و اینکه  محصول عرضه شده  چقدر در جهت رفع نیازهای کاربران مفید است .

از جمله افرادی که سمت مدیریت محصول را در سازمان های بزرگ نرم افزاری داشتند می توان به مدیر عامل گوگل، مدیر عامل یاهو، بنیان گذار اینستاگرام و لینکدین اشاره کرد.

اینکه یک مسئولیت جداگانه در یک سازمان به مدیریت محصول داده شود یا با نقش مدیر عامل یکی باشد بستگی به اندازه سازمان و بزرگ یا کوچک بودن شرکت دارد.

در مقالات بعدی بیشتر راجع به این موضوع صحبت می کنیم. از همراهی شما کاربران سایت آترون سپاسگزاریم.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *